Zorgvuldig taalgebruik is essentieel in de communicatie met klanten of potentiële werkgevers. We bekijken ook hoe bekende mensen in de tech-wereld communiceren met elkaar.
Aanzet in e-mails
Begin een mail nooit met Beste. De ontvanger, zoals een potentiële werkgever, is namelijk niet jouw beste. Kies in formele situaties altijd voor Geachte.
Je kunt een groep (zoals leerlingen, leerkrachten, collega's, ...) wél gerust aanspreken met Beste. Ook iemand die deel uitmaakt van zo'n groep kun je aanspreken met Beste.
Bijvoorbeeld: Beste leerling, Beste leerkracht, Beste collega’s, ...
Je kunt een groep (zoals leerlingen, leerkrachten, collega's, ...) wél gerust aanspreken met Beste. Ook iemand die deel uitmaakt van zo'n groep kun je aanspreken met Beste.
Bijvoorbeeld: Beste leerling, Beste leerkracht, Beste collega’s, ...
Afsluitende groet
in e-mails
Een correcte en professionele afsluiter hangt af van de context en de relatie met de ontvanger.
Gebruik in elk geval nooit een afkorting als afsluiter (mvg, gr, grts, ...).
In een formele context, zoals een werkgever, gebruik je bijvoorbeeld Met vriendelijke groet, groet of Hoogachtend.
In een informele context, zoals een collega, kun je Vriendelijke groeten, Groeten, groetjes of Hartelijke groet gebruiken. Je naam plaats je steeds op een nieuwe regel:
Vriendelijke groet,
Korneel Bostyn
Gebruik in elk geval nooit een afkorting als afsluiter (mvg, gr, grts, ...).
In een formele context, zoals een werkgever, gebruik je bijvoorbeeld Met vriendelijke groet, groet of Hoogachtend.
In een informele context, zoals een collega, kun je Vriendelijke groeten, Groeten, groetjes of Hartelijke groet gebruiken. Je naam plaats je steeds op een nieuwe regel:
Vriendelijke groet,
Korneel Bostyn
Vind de juiste woorden
VAK-🦾
TERMEN!
Het gebruiken van de juiste vaktermen laat zien dat je deskundig bent en helpt je ook om duidelijk te communiceren.
Hierdoor begrijpen collega’s en/of klanten je beter, voorkom je misverstanden en kom je professioneel over.
Bij elke opdracht maak je kennis met nieuwe vaktermen. Het is belangrijk deze vanaf dat moment correct en actief te gebruiken.
Hierdoor begrijpen collega’s en/of klanten je beter, voorkom je misverstanden en kom je professioneel over.
Bij elke opdracht maak je kennis met nieuwe vaktermen. Het is belangrijk deze vanaf dat moment correct en actief te gebruiken.
Wees duidelijk
THE-
POINT
Zorg dat je boodschap helder en to-the-point is, zodat de ontvanger direct begrijpt wat je bedoelt. Gebruik een beleefde en professionele schrijfstijl.
Controleer altijd op spelling- en grammaticafouten om professioneel over te komen.
Controleer altijd op spelling- en grammaticafouten om professioneel over te komen.
Slechte communicatie. Deze zinnen zijn niet duidelijk, professioneel of correct. Waarom?
Kun je ze verbeteren?
Kun je ze verbeteren?
TECH 🔍📧
E-MAILS
Selectie van interne e-mails/conversaties uit de techindustrie. Veel e-mails zijn openbaar geworden omdat ze gebruikt worden in publieke rechtzaken. Bekijk hier de database.
We projecteren klassikaal. Kun je raden over welke bedrijven het gaat en wat er besproken wordt?
Wat valt je op in hun communicatiestijl?
Wat valt je op in hun communicatiestijl?