Ontwerp een

STICKERSET

Stickers van Hayley, Sid, Micah, Alex, Nathida, Lou, Sterre en Emma.



Bijhorende oefeningen

Gebruik voor je stickerset dezelfde techniciteit als in de oefeningen

Je maakt 5 verschillende stickers van één favoriet gebruiksobject die bij elkaar passen.


1. Schets uit

2. Leer basisvormen kennen van object

3. Teken uit in Illustrator

4. Voeg kleur toe

5. Perfectioneer

Tip


Gebruik of vertrek van simpele vormen: 
vierkanten, ovalen, rechthoeken, ...

Kijk goed naar de basisvormen van een object.




Vaak moet je maar één kant tekenen.
Gebruik daarna de Symmetrie-functie om te spiegelen.

Checklist


Zijn je ontwerpen consistent in stijl? Let op lijndikte, kleurgebruik, grootte, symmetrie, aantal vormen,...

Zijn er overbodige elementen die je kunt weglaten?

Welke boodschap probeer je over te brengen met jouw ontwerp?

    Peer evaluatie


    Zet je stickerset open en schuif door (met de klok rond). Bekijk aandachtig elkaars ontwerp en beschrijf.


    • Wat is het eerste woord dat in je opkomt als je de stickers ziet?

    • Wat is de minst geslaagde sticker en waarom?

    • Als dit jouw stickerset was, wat zou je nog verbeteren of veranderen?

    • Zijn de kleuren in balans en passen ze bij de sticker? Wordt er gewerkt met maximaal drie kleuren? Zou jij zelf ook voor deze kleuren kiezen?

    • Verzin een originele titel voor de set van de ander. 
      De titel mag géén samensmelting zijn van twee woorden.

    Evaluatie

    10% Originaliteit

    Je hebt een gebruiksvoorwerp op een originele en unieke manier geïnterpreteerd, waardoor het ontwerp vernieuwend en onderscheidend is. Je verzon een originele titel en verwerkt deze ook in je ontwerp.  


    5% Techniciteit

    Je stickers zijn passend op je werkblad geplaatst, met een verzorgde en evenwichtige lay-out. Je hebt techniciteit uit de oefeningen toegepast, en je lagen zijn correct benoemd.

    10% Consistentie

    De stickers vormen een consistente set: ze passen goed bij elkaar maar verschillen toch genoeg. Gelijke of harmonieus afgestemde lijndiktes en kleuren zorgen voor een verzorgd, samenhangend geheel.
    Doelen (leerplan Beeldende Kunst)

    BK3_02.01 BK3_02.08.01 BK3_02.08.02 WD3_04.01.04.02 WD3_04.01.04.03