🤖CORRECT
CHATGPT🧠
GEBRUIK
Overleg vooraf met de leerkracht als je voor een opdracht iets wilt genereren met ChatGPT. Motiveer ook waarom.
Het gebruik van ChatGPT (of andere tools) waarbij je niet transparant was over de gegenereerde output kan als onvoldoende worden beoordeeld. Laat dus je proces zien!
MAG EN
WAT NIET ?
Gebruik ChatGPT om je teksten te verbeteren, zoals een spellingschecker dat doet. Je leerproces mag niet in gedrang komen.
Gebruik ChatGPT niet om inhoud te creëren en deze als jouw eigen werk te presenteren, omdat de leerkracht dan jouw competenties niet kan beoordelen.
Toon altijd je proces, met of zonder ChatGPT. Gebruik je ChatGPT, dan leg je duidelijk vast hoe en waarom.
Ondubbelzinnig evalueerbaar
Je leerkracht moet ondubbelzinnig jouw competenties kunnen evalueren. Heb je geen aantoonbaar proces, kun je niet bewijzen dat je de chatbot niet hebt ingezet. De bewijslast ligt bij jou.
Je bereikt leerdoelen
Je gebruikt ChatGPT enkel ter inspiratie en ondersteuning, niet om inhoud te genereren. Je moet als eigenaar van de inhoud gezien kunnen worden.
Proces is aantoonbaar
Wanneer je ChatGPT gebruikt, kun je je proces aantonen door screenshots. Je noteert ook waarom en op welke manier je ChatGPT gebuikt hebt. Je kunt de screenshots uploaden of afgeven tijdens je proces.
(PROMPTS)
Effectieve prompts om je teksten te verbeteren
Kun je mijn tekst nakijken op spelling- en grammaticafouten?
Hoe kan ik mijn zinnen korter en krachtiger maken?
Welke verbindingswoorden kan ik toevoegen om mijn tekst vloeiender te maken?
Zijn er delen van mijn tekst die ik duidelijker kan formuleren?
Hoe kan ik mijn conclusie krachtiger maken?
Zijn mijn alinea’s logisch opgebouwd? Hoe kan ik dat verbeteren?
Welke synoniemen kan ik gebruiken om herhaling in mijn tekst te voorkomen?
Hoe kan ik mijn tekst aanpassen om beter bij mijn doelgroep te passen?
Klopt mijn gebruik van leestekens, zoals komma’s en aanhalingstekens?
Kun je tips geven om mijn introductie bondiger te maken?
© Digitaal Lab - inhoud en design door korneel.io